Czy spotkałeś kiedyś osobę, która na przyjęciu, imprezie lub na przystanku autobusowym, entuzjastycznie wypowiadała się o produkcie lub usłudze?
W takim razie istnieje duża szansa, że spotkałeś szeptacza, który jest zatrudniany przez firmy do zwiększania świadomości niektórych produktów wśród potencjalnych klientów.
Co to jest marketing szeptany? Na czym polega ta strategia marketingowa i jakie są jej wady i zalety?
Co to jest buzz marketing?
Buzz marketing, czyli marketing szeptany to strategia marketingowa, która jest częścią marketingu wirusowego i ma na celu osiągnięcie zasięgu i świadomości produktu, marki, usługi lub firmy za pomocą poczty pantoflowej. „Buzz” oznacza w języku angielskim brzęczenie lub buczenie, czasem jest też tłumaczone jako „rozmowa”.
Jak działa marketing szeptany?
W marketingu szeptanym osoby prywatne, zwane również „szeptaczami”, są zatrudniane przez firmy, aby pozytywnie wypowiadać się na temat marki lub produktu w swoim środowisku społecznym lub w miejscach publicznych i w naturalnym otoczeniu. W zamian ludzie często otrzymują bezpłatne produkty lub opłatę. Najważniejszym punktem marketingu szeptanego jest to, że grupa docelowa nie odbiera treści jako reklamy i ma skłonność do ufania rekomendacji produktu.
Marketing szeptany jest tak skuteczny, ponieważ jest bardzo autentyczny dla grupy docelowej.
Celem buzz marketingu jest zwiększenie świadomości na temat różnych produktów i usług. W efekcie, na przykład, zwiększa się ruch internetowy, a firma może osiągać większe zyski w dłuższej perspektywie.
Dlaczego marketing szeptany jest ważny?
Marketing szeptany jest tak ważny, ponieważ jest stosunkowo prostym sposobem promowania produktów i usług drogą szeptaną. Może być również używany, gdy wszystkie inne strategie marketingowe już zawiodły, daje produktowi lub usłudze nowy impuls.
Jakie są zalety marketingu szeptanego?
Powodów przemawiających za marketingiem szeptanym jest o wiele więcej niż przeciwko niemu. Z jednej strony jest to bardzo tania metoda marketingowa, ponieważ szeptacze często pracują bezpłatnie i rozmawiają głównie tylko z osobami, które mogą być również zainteresowane produktami. Rozmowy ze znajomymi również zapamiętywane są na dłużej, co zwiększa świadomość.
W szeptanym marketingu internetowym często wykorzystuje się znanych influencerów, którzy wyrażają swoją opinię na temat danego produktu i tym samym pobudzają do dyskusji na jego temat.
Kolejną ważną kwestią jest to, że bardziej ufa się rekomendacjom znajomych lub osób publicznych niż przekazowi reklamowemu, który jest zwykle bardzo bezosobowy, a jego intencją jest tylko zysk. Ponadto szeroka rzesza szeptaczy oznacza, że można szybko pozyskać nowych klientów.
Wreszcie krytyka zwrotna od szeptaczy może zostać wykorzystana do optymalizacji produktu, zanim pojawi się na rynku.
Marketing szeptany jest często używany w celu poprawy wszystkich niedociągnięć, które mogą istnieć, zanim produkt lub usługa ujrzą światło dzienne.
Buzz marketing – wady
Przed wdrożeniem strategii marketingu szeptanego, należy pamiętać o jednej rzeczy. Szeptacze nie muszą pozytywnie mówić o produktach lub usługach firmy.
W związku z tym mogą przekazywać krytykę lub negatywne opinie w Internecie, co w dłuższej perspektywie może zaszkodzić wizerunkowi firmy. Może to spowodować prawdziwą burzę i oznaczać koniec produktu, który ma być wprowadzony na rynek.
Dlatego bardzo ważne jest aby wykorzystywać buzz marketing jak najwcześniej, ponieważ w ten sposób optymalizacja produktu może odbywać się bez szkody dla wizerunku.
Jakie są przykłady marketingu szeptanego?
Kiedy znana amerykańska firma produkująca kiełbasę, utknęła w martwym punkcie, klienci przestali prawidłowo reagować na produkt i tym samym jego sprzedaż zmalała, wynajęto agencję marketingową. Ponieważ wszystkie poprzednie działania marketingowe zakończyły się niepowodzeniem, postanowiono dać szansę marketingowi szeptanemu.
Szeptacze organizowali grille, podczas których serwowali kiełbasę tej firmy i wypowiadali się o niej tylko pozytywnie wśród przyjaciół i znajomych.
Podczas zakupów w supermarketach, zawsze pytali o konkretną kiełbasę i denerwowali się, kiedy nie było jej w ofercie.
Strategia marketingowa bardzo szybko odniosła sukces, sprzedaż znacznie wzrosła, a popyt na kiełbasę był większy niż kiedykolwiek.
Założyciel agencji marketingowej, która przeprowadziła tę kampanię, ma swoją teorię na temat marketingu szeptanego. Uważa, że jeden „brzęczyk” przekonuje do produktu 15 osób, które z kolei przekonują kolejne osoby i tak tworzy się piramida popularności produktu.
Marketing szeptany to doskonała okazja do oferowania ludziom swoich produktów lub usług w efektywny kosztowo i autentyczny sposób. Wiele osób prawie nie reaguje na konwencjonalne reklamy i woli słuchać wskazówek znajomych i przyjaciół, którym bardziej ufają. Nawet jeśli wiele innych metod marketingowych zawiodło, buzz marketing daje nowy impuls i może uratować produkt.
Niemniej jednak należy również zachować ostrożność przy korzystaniu z tej strategii, ponieważ zbyt często używana może być łatwa do rozpoznania przez co straci swoją autentyczność.