Lokowanie produktu – ludzka twarz reklamy

product placement

Dlaczego wybieramy konkretny produkt lub markę? Co o tym decyduje? Własne doświadczenie, wiedza, czy też może coś innego?

Lokowanie produktu co to jest?

Z pojęciem tym stykamy się praktycznie każdego dnia. Lokowanie produktu (z ang. product placement) to jedna z form akcji reklamowej, która służy do promocji produktów, usług czy wydarzeń, jednym słowem wszystkiego, co ktoś chciałby sprzedać lub przekazać konkretnemu odbiorcy. Zasadniczo, mechanizm lokowania produktu działa na podświadomość potencjalnego klienta. Zachęca go do używania produktu, zakup usługi czy korzystania z innych ofert, bez przekazywania oczywistej i otwartej reklamy.

Do charakterystycznych form lokowania produktu należą techniki wykorzystywane w przekazach telewizyjnych (głównie w filmach
i serialach), książkach, grach komputerowych, spektaklach teatralnych oraz imprezach sportowych. Dowiedz się więcej na temat marketingu sportowego. Chcąc zareklamować na przykład linie lotnicze, można część scen nakręcić we wnętrzu samolotu lub na lotnisku. Pokazanie profesjonalizmu załogi na pokładzie, czy scena na hali lotniskowej po której poruszają się piękne stewardessy oraz nienagannie ubrani, przystojni piloci, zapewne wywołają pozytywne emocje. Zachęci to do korzystanie z usług danego przewoźnika w trakcie planowania podróży. Widoczne na małym i dużym ekranie obrazy konkretnych marek na przykład telefonów komórkowych, samochodów czy kosmetyków, w sposób zdecydowany wpływają na preferencje przyszłych odbiorców. Ale nie tylko obraz. Bardzo często aktorzy, podczas scen dialogowych, sugerują potencjalnemu klientowi konkretny wybór.

Znaki towarowe producentów pojawiać się mogą również na tle różnych wydarzeń społecznych, politycznych czy sportowych. Nie jest tajemnicą, że spora część budżetu produkcji radiowych, telewizyjnych oraz sportowych zasilana jest przez reklamodawców. Aby nie używać reklamy w sposób otwarty, a także uniknąć przerwy reklamowych w trakcie trwania danego wydarzenia, stosuje się właśnie lokowanie produktu. Producenci wydarzeń medialnych tak dopasowują treści swoich produkcji, aby wpleść w nie przekaz, który stanowiąc niejako element danej audycji, zachęca do zakupu produktu lub usługi. Bardzo często w procesie lokowania wykorzystuje się osoby publiczne, np. sportowców, aktorów, a także znanych szerszej publiczności tak zwanych celebrytów. Wybór znanej osoby związany jest z grupą docelową potencjalnych klientów, choć nie zawsze jest to żelazna reguła.

lokowanie produktu

Lokowanie produktów w rękach idoli

Popularne osoby lokują produkty konkretnych marek poprzez używanie ich na co dzień, eksponowanie w czasie działalności zawodowej czy też opowiadanie a właściwie wspominanie o nich w trakcie wystąpień publicznych. Charakterystycznym przykładem są profesjonalni piłkarze albo Influenserzy. Widok Ronaldo, Messiego, czy Lewandowskiego używających butów znanych producentów sprzętu sportowego z całą pewnością poprawią wyniki sprzedażowe. Trudno się dziwić, że pierwszym wyborem potencjalnego naśladowcy będą produkty właśnie takich firm. Kibice, szczególnie najmłodsi, naśladują fryzurę, wygląd i zachowanie swoich idoli. Zrozumiałe więc, że chcą używać tego samego co oni. Marki butów
w jakich grają najlepsi piłkarze świata, będą się jednoznacznie kojarzyły w jakością i sukcesem. Nieprzypadkowo więc kontrakty reklamowe najsłynniejszych sportowców, obserwowanych przez miliardy kibiców na całym świecie, mają tak horrendalną wysokość. To się po prostu opłaca.

Kolejnym miejsce lokowania produktów są fanpage Influenserów, którzy na swoich profilach pokazują jakich produktów używają.  Kliknij i dowiedz się więcej na temat Influencer marketingu.

Bezpośrednia reklama atakująca widza w trakcie relacji bardzo często jest przez niego ignorowana, a nawet wzbudza niechęć i frustracje. Badania dowodzą, że może to skutkować negatywnym odbiorem reklamowanego produktu. Jednak product placement dział nieco inaczej. Nie zakłóca wydarzenia i jest nieomal niezauważalny. Wywołuje skojarzenia podświadomie, chyba że reżyser lub producent przesadzi i zbyt nachalne lokowanie kompletnie nie będzie wiązało się z treścią produkcji. Granica jest dosyć cienka, a biorąc pod uwagę oczekiwania zleceniodawców (np. łączny czas pojawienia się danego produktu w odcinku serialu), może zostać łatwo przekroczona.

Reklama dźwignią handlu. Wiedzą o tym producenci, nie ustając w wysiłkach aby do nas dotrzeć i abyśmy to właśnie ich produkty kupowali.