Earned media to termin określający rozgłos uzyskany dzięki pozytywnym relacjom w wiadomościach lub innych mediach. To „szum”, który firmy starają się tworzyć na temat swoich produktów lub usług. Wiele firm korzysta z różnych płatnych, własnych portali, profili i earned mediów, aby wspierać swoje działania marketingowe i reklamowe. Ale czym właściwie są earned media – w wolnym tłumaczeniu zarobione media? Czytaj dalej aby się dowiedzieć.
Co to są earned media?
Jak krótko wspomnieliśmy powyżej, earned media to każdy rodzaj reklamy, za który nie płaci się – co oznacza, że nie płacisz bezpośrednio za miejsce docelowe, tak jak w przypadku reklamy. Przez większość czasu, media te mają postać wiadomości, artykułów lub wzmianek w postach w mediach społecznościowych.
Należy zauważyć, że nie każda reklama jest dobrą reklamą. Aby coś można było uznać za earned media, musi przedstawiać Twoją firmę lub markę w pozytywnym świetle. Więc jeśli zostaniesz zmieszany z błotem przez prasę (miejmy nadzieję, że nie!), to technicznie nie będzie to liczone jako earned media – mimo że nadal były to bezpłatne miejsca w wiadomościach!
Earned, paid i owned media: porównanie
W świecie marketingu i reklamy istnieją trzy rodzaje mediów, z których firmy korzystają, aby dotrzeć do docelowych odbiorców: earned media, media płatne (paid) i media własne (owned). Każdy ma swoje zalety i wady, które zostaną omówione bardziej szczegółowo poniżej.
Płatne media – paid media
Płatne media to reklamy, za które płaci firma, takie jak reklamy telewizyjne lub radiowe, reklamy prasowe, sponsoring, content marketing, marketing internetowy czy social media marketing itp. Główną zaletą płatnych mediów jest to, że pozwalają one firmom kontrolować przekaz, jaki otrzymuje ich grupa docelowa. Wadą płatnych mediów jest to, że mogą być kosztowne i nie ma gwarancji, że ludzie rzeczywiście zobaczą lub usłyszą reklamę.
Wypracowane media – Earned media
Earned media to reklama, którą firma zarabia dzięki przekazom szeptanym lub wiadomościom. Główną zaletą “wypracowanych” mediów jest to, że są bezpłatne. Wadą earned mediów jest to, że trudno jest kontrolować przekaz, ponieważ firmy nie mają bezpośredniej kontroli nad tym, co ludzie o nich mówią.
Ownde media – Posiadane media
Owned czyli posiadane lub własne media to wszelkiego rodzaju treści tworzone przez firmę, takie jak strona internetowa, wpisy na blogu, wpisy w mediach społecznościowych itp. Główną zaletą owned mediów jest to, że firmy mają pełną kontrolę nad przekazem, ponieważ to one tworzą treść. Wadą posiadanych mediów jest to, że tworzenie wysokiej jakości treści wymaga czasu i wysiłku.
Który rodzaj mediów wybrać?
Więc jakiego rodzaju mediów powinna używać Twoja firma? Odpowiedź może Cię zaskoczyć: wszystkie trzy! Dobrze przemyślana strategia marketingowa i reklamowa powinna wykorzystywać wszystkie trzy rodzaje mediów, aby dotrzeć ze swoim przekazem do jak najszerszego grona odbiorców. I kto wie? Przy odrobinie szczęścia Twoje earned media mogą nawet stać się wirusowe!
Zobacz także: Skuteczny marketing w internecie.
Jak tworzyć earned media?
Teraz, gdy wiemy, czym są earned media, porozmawiajmy o tym, jak można je faktycznie stworzyć. Chociaż nie ma magicznej formuły gwarantującej umieszczenie w najlepszych publikacjach, istnieją pewne kroki, które możesz podjąć, aby dać z siebie wszystko i sprawić, by Twoja firma była bardziej „warta publikacji”.
Oto kilka pomysłów:
- sponsoruj wydarzenia lub cele charytatywne,
- zorganizuj konkurs lub upominki,
- oferować zniżki lub kupony,
- przekaż produkty lub usługi na szczytny cel,
- urządź dużą imprezę lub wydarzenie wprowadzające nowy produkt/usługę, – dowiedz się więcej na temat event marketingu.
- zaangażuj się w jakiś sposób ze swoją społecznością,
- zaoferuj komentarz ekspertów na popularne tematy związane z Twoją branżą,
- komentuj artykuły eksperckie w Twojej branży,
- twórz filmy poradnikowe i eksperckie w ramach video marketingu w Twojej branży,
- udzielaj wywiadów na tematy branżowe – skorzystaj z naszej oferty agencja PR.
To tylko kilka przykładów – istnieje mnóstwo kreatywnych sposobów na generowanie treści wartych opublikowania treści i zdobądź kilka miejsc docelowych! Najważniejszą rzeczą jest podejście strategiczne i upewnienie się, że wszystko, co robisz, jest zgodne z Twoimi ogólnymi celami marketingowymi.
Zalety „szumu” w mediach
Ogólnie rzecz biorąc, earned media to wszelkiego rodzaju rozgłos uzyskany dzięki pozytywnym relacjom w serwisach informacyjnych lub innych formach bezpłatnej prasy. Wiele firm korzysta z kombinacji płatnych, treści tworzonych na własnych portalach i earned mediów do wspierania działań marketingowych – ale tworzenie wysokiej jakości mediów może być trudne.
Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, ale istnieją pewne kroki, które możesz podjąć, aby zwiększyć swoje szanse na sukces. Masz inne wskazówki dotyczące tworzenia zarobionych mediów? Podziel się nimi z nami w komentarzach poniżej!