Rola zawieszek zapachowych jako reklama firmy w szerszej kampanii marketingowej

zawieszki zapachowe

Od kiedy sprecyzowano marketing w osobną naukę, z jej własną metodologią, mechanizmami poznawczymi i szeroko rozbudowaną historią, zmieniło się bardzo wiele w praktycznym wykorzystywaniu jej instrumentów. Obserwując sposoby stosowania niektórych narzędzi marketingu trzeba stwierdzić, iż to praktycy rynkowi, czyli przedsiębiorcy, firmy, właściciele brandów, mają najwięcej do powiedzenia o skuteczności stosowania poszczególnych części składowych marketingu, takich jak, np. reklama firmy, marketing bezpośredni i wiele innych.

Dlaczego niektóre elementy marketingu (w tym, reklama firmy), nie działają w wymiarze rynkowym?

Nierzadko zdarza się tak, iż to, co godzinami przedyskutowane w trakcie budowania kampanii marketingowej i wypróbowane przez agencję interaktywną w czasie ograniczonych testów, już po wprowadzeniu do szerszego „krwiobiegu” rynkowego, okazuje się kompletnym niewypałem. Dlaczego tak jest, że najzwyklejsza reklama firmy, po zaistnieniu wśród szerszej publiki rynkowej, też bywa nieskuteczna?

Błędów popełnianych przy budowaniu kampanii może być mnóstwo. Firma budująca nasz plan marketingowy lub nasz wewnętrzny dział marketingu tym się zajmujący, mogą pracować w ściśle odizolowanym, powiedzielibyśmy „sterylnym” środowisku. I dlatego, badania rynkowe mogą nie odzwierciedlać realnych trendów na rynku. Kolejna kwestia to subiektywne spojrzenie tworzących kampanię marketingową. Oznacza to, że gadżety reklamowe takie, a nie inne, oraz ich dobór, natężenie ich użycia będzie wynikało, w pewnym stopniu (który winien być zminimalizowany przez uprzednie badania rynku) z indywidualnego podejścia marketingowca. Nie da się tego uniknąć, bowiem wszyscy jesteśmy ludźmi z naszym charakterystycznym, zindywidualizowanym spojrzeniem na świat, natomiast można to zminimalizować.

Zespół opracowujący taktykę marketingu, w którego centrum zainteresowania jest reklama firmy i jej kształtowanie, musi być na tyle duży i zróżnicowany, by w trakcie burzy mózgów ujawniły się wszystkie odmienne wizje i niuanse polityki marketingowej firmy.

Innym błędem popełnianym w trakcie przygotowywania kampanii jest częste niezrozumienie lub pomijanie, obecnych trendów w szeroko pojmowanej reklamie. Często marketingowcy są tak zachłyśnięci tym lub innym narzędziem (np. reklama w mediach cyfrowych), że nie zauważają, iż inne (np. gadżety reklamowe), może być wielokrotnie bardziej skuteczne w komunikacji z klientem.

Skuteczność gadżetów reklamowych w komunikacji marketingowej

Zdecydowanie należy przeprowadzić badania rynkowe swojej niszy rynkowej, by potem reklama firmy, a zwłaszcza dobór jej form, były adekwatnie i precyzyjnie skierowane do danej grupy odbiorców. Zawieszki zapachowe jawią się tutaj, jako gadżety reklamowe o wysokim stopniu uniwersalności i elastyczności użycia. Są uniwersalne jako formuła reklamy, bowiem użyte mogą być w wielu sytuacjach komercyjnych, tzn. w trakcie targów branżowych, w trakcie kampanii ulicznych, wreszcie w momencie, gdy finalizujemy obsługę klienta i wraz z rachunkiem otrzymuje od nas drobny upominek w formie zawieszki. Elastyczność tego narzędzia reklamy oznacza natomiast, że takie gadżety reklamowe mogą być używane wielokrotnie i to w trakcie powtarzalnych kampanii.

Dodajmy jeszcze, że jest to reklama firmy względnie niedroga, a chętnie przyjmowana przez klientów, ponieważ – jak wykazały badania ze Stanów Zjednoczonych – jest to gadżet bardzo użyteczny. W odróżnieniu od np. samochodowego uchwytu na kubek, który możemy zamontować jedynie w aucie, zawieszki zapachowe, to nie tylko gadżety reklamowe same w sobie. Sprawdzą się także jako zawieszki w garderobie lub sposób na odświeżenie powietrza w pomieszczeniach, gdzie są posłania czy kuwety naszych zwierzęcych domowników. Co ciekawe, odpowiednio wyprofilowane i o niezbyt intensywnym zapachu, są za oceanem stosowane także jako zakładki do książek!