Budowanie wizerunku to bardzo ważne zadanie dla zarządu firmy. Wielu właścicieli nie zdaje sobie jednak sprawy, jak kluczową rolę odgrywa Public Relations i często myli te działania z marketingiem. Tymczasem dobry wizerunek to także większe zaufanie przekładające się na wzrost sprzedaży. Czym jest PR i czy warto rozpocząć współprace z agencją PR?
Czym jest public relations?
Public relations (z angielskiego publiczne relacje) to zaplanowane działania mające na celu utrzymanie pozytywnych relacji z otoczeniem i zbudowanie mocnej pozycji organizacji. Działania PR, poprzez kształtowanie pozytywnego wizerunku prowadzą do zbudowania zaufania opinii publicznej i tym samym pozyskania klientów oraz partnerów biznesowych.
Działania PR są długofalowe i odbywają się na wielu płaszczyznach. Wiele osób błędnie myli je z reklamą. Public relations to przede wszystkim kreowanie dobrego obrazu firmy, a nie typowa promocja produktu. To firma powinna wzbudzać pozytywne skojarzenia konsumentów i mieć mocną pozycję. Budowanie zaufania to nie tylko skupienie się na produktach. Na pozytywny wizerunek składa się też pokazanie, że przedsiębiorstwo dba o wyższe potrzeby jak ekologia czy wsparcie najsłabszych poprzez działania charytatywne.
Działania PR są kompleksowe i wielopłaszczyznowe. To nie tylko relacje ze środkami masowego przekazu czy umieszczanie tekstów w prasie. To także tworzenie tożsamości przedsiębiorstwa czy utrzymywanie pozytywnych stosunków z lokalną społecznością i komunikacja kryzysowa.
Doświadczenie i kontakty – jaka jest rola agencji PR?
Budowanie wizerunku wymaga dużej wiedzy i doświadczenia. Dlatego na rynku działają agencje PR, które świadczą kompleksowe usługi w zakresie budowania wizerunku. Plusem oddania działań public relations w ręce agencji jest to, że specjaliści mogą spojrzeć na dotychczasowy wizerunek firmy z boku i obiektywnie go ocenić. Swoją pracę zespół zaczyna od planowania odpowiedniej, długofalowej strategii. Sztab ludzi zatrudnionych w agencji sprawia, że działania są wielopłaszczyznowe na różnych poziomach. Specjaliści przeanalizują wizerunek firmy, opracują plan i doradzą, co należy poprawić. Dzięki temu działania wizerunkowe nie będą przypadkowe i mało efektywne.
Pracownicy agencji PR to osoby doświadczone w prowadzeniu różnych projektów, które doskonale wiedzą jakie treści kierować do dziennikarzy i co zainteresuje odbiorcę. Zazwyczaj agencje posiadają już stałą i sprawdzoną bazę dziennikarzy, wiadomo więc że treści nie zostaną wysłane do przypadkowych osób. Doświadczony zespół zawsze doradzi odpowiednie działanie, na przykład jeśli na rynku pojawia się nowy produkt.
Czy lepiej sprawdzi się wysyłka produktu do dziennikarzy w ciekawej formie, czy premiera w formie eventu? A może lepiej postawić na działania w social mediach i zatrudnić influencera? Profesjonalny zespół wie, które działania dostosować do charakteru produktu i grupy docelowej.
Kryzys wizerunkowy – agencja PR zawsze poda koło ratunkowe.
Agencje PR wspierają firmy nie tylko w standardowych działaniach. W każdej firmie może wydarzyć się sytuacja kryzysowa, która może mieć ogromny wpływ na wizerunek wśród klientów i kontrahentów, a także reputację firmy. W tym trudnym momencie szczególną wagę należy położyć na szybkie działania PR – zwłaszcza na skuteczną komunikację z otoczeniem. Doświadczenie pracownicy agencji PR doskonale wiedzą jaki przekaz należy zastosować, aby obronić wizerunek firmy. Każda agencja PR ma już wypracowane procedury działania w sytuacjach kryzysowych, a pracownicy są szkoleni z takiego postępowania. W ciężkich chwilach przedstawiciele agencji pomogą wystosować odpowiednią komunikację. A po kryzysie opracują odpowiednią strategię, która pozwoli na rehabilitację marki i odbuduje reputację firmy.
Agencja public relations – skuteczne wsparcie w komunikacji
Działania PR są kluczowe dla rozwoju firmy, jednocześnie powinny być one wielopłaszczyznowe i przebiegać zgodnie z przemyślaną strategią. Agencje PR skutecznie wspierają firmy w komunikacji, dlatego powierzenie profesjonalistom działań public relations szybko zaprocentuje pozytywnym wizerunkiem i dużym zaufaniem kontrahentów i klientów.